Conform teoremei educationale evaluarea reprezinta o actiune
care consta in raportarea rezultatului obtinut la un sistem de criterii
specifice.Actual evaluarii presupunem doua componente distincte masurarea aprecierea rezu- ltatelor scolare.Obiectul de studiul informatica prin continutul si formele de organizare
permite aplicarea celor mai avansate forme si metode de evaluare incepind de la
observarea pina la utilizarea calculatorului pentru testarea cunostintelor.
Metodele contemporane presupun urmatoarele tehnici:
- Observarea si aprecierea verbala.
-chestionarea orala.
-lucrarile scrise.
-testele docimologice.
-verificarea conostintelor prin lucrari practice.
-verificarea cunostintelor prin utilizarea
calculatorului.
-proiectele si portofoliile.
-examenele;
Fiecare din aceste tehnici
isi au avantaje si dezavantajele sale. Cele mai avantajoase tehnici
de verificare a cunostintelor sunt testele docimologice avantajele acestui tip
ar fi:
a) Intr-un timp scurt profesorul poate evalua toti elevii clasei, poate
diagnostica lacunele in invatare-predare si imbunatati acest proces.
b) Itemii utilizati sunt usor de construit, iar
raspunsul sa corespunda rezultatelor invatarii urmarit de catre profesor.
c) Intr-un interval de timp redus poate fi verificat un
volum mare de informatir.
d) elevul poate cuprine o gama larga de continuturi
studiate.
c) acest tip de teste impun elevii sa fie pregatiti
permanent.
Teoria si practica elevul evidentiaza mai multe criterii pe baza carora
pot fi clasificati itemii inclusi in teste docimologice unul din aceste
criterii cel mai des utilizat este al gradului de obiectivitate in functie de
aceasta itemii pot fi clasificatii in 3 mari categorii:
A-Itemii obiectivi;
B-Itemii semiobiectivi;
C-Itemii subiectivi(raspuns deschis)
A Itemi obiectivi-asigura un grad
inalt de obiectivitate in masurarea rezolvarii scolare raspunsului
asteptat este bine determinant ca si notar acestuia,acest tip incadreaza
urmatorii itemi: 1) cu alegere duala 2) de tip pereche 3)cu alegere multipla 4)cauza efect.
B Itemi
semiobiectivi-permit ca raspunsul asteptat sa nu fie intotdeauna unic
determinant modalitatea de corectare inducind uneori mici deferente de la un
corector la altul,astfel de itemi sunt: 1)cu raspuns scurt 2)intrebari structurate.
C Itemi subiectivi-solicita un raspuns amplu care permite valorificarea cunostintelor elevilor sunt usor de construit insa trebuie sa se tina cont de modul de elaborare a schemei de notare itemii sunt: 1)rezolvarea de problema 2) eseul structurat 3) eseul nestructurat.
Putem clasifica forme de evaluare in functie de timpul cind se aplica acestea:
1)Evaluarea initiala- conduce la formarea unei imagini despre bagazul de cunostinte al elevului (cu care porneste la drum). Evaluarea initiala ne permite sa determinam ce cunostinte are elevul inainte de al invata ceva nou astfelde evaluare se efectueaza la inceputul unui curs nou.
C Itemi subiectivi-solicita un raspuns amplu care permite valorificarea cunostintelor elevilor sunt usor de construit insa trebuie sa se tina cont de modul de elaborare a schemei de notare itemii sunt: 1)rezolvarea de problema 2) eseul structurat 3) eseul nestructurat.
Putem clasifica forme de evaluare in functie de timpul cind se aplica acestea:
1)Evaluarea initiala- conduce la formarea unei imagini despre bagazul de cunostinte al elevului (cu care porneste la drum). Evaluarea initiala ne permite sa determinam ce cunostinte are elevul inainte de al invata ceva nou astfelde evaluare se efectueaza la inceputul unui curs nou.
2)Evaluare formativa(continua)-se aplica pe intreaga
durata a programului de studiu in cadrul fie a lectiilor fie invatare,aceasta
forma de evaluare ne permite sa determinam daca procesul de instruire este
eficient si totodata previne insuccesul unor elevi.
3)Evaluare sumativa forma de evaluare traditionala efectuata la
sfirsitul fiecarei unitati de invatare semestru sau ani de studiu,cuprinde
intreaga materie rezolvata,unele astfel de evaluari nu reflecta intotdeauna
adevarul nivel de performanta a el. insa are efecte pozitive asupra
capacitatilor fiecarui elev.
Pasii in elaborarea unui
test de evaluare:
-Proiectarea matricei de specificatii.
-Stabilirea competentelor specifice/subcompetentelor
care urmeaza sa fie evaluate.
-Elaborarea obiectivelelor de evaluare derivate din
subcompetentelor evaluare.
-Alegerea tipului de itemi si construirea itemilor.
-Elaborarea baremului de corectare.
-Elaborarea schemei de notare.
Комментариев нет:
Отправить комментарий