Lectia-
este forma fundamentala a procesului de invatamint in care se desfasoara
activitatea elevilor sub conducerea cadrului didactic intr-o unitate de timp
delimitata.Lectia se desfasoara intr-o succesiune de etape care confera o
anumita structura. Tipul de lectie se stabileste in functie de materia de
studii si proiectarea propriu-zisa a materiei date.
Tipurile principale de lectii sunt.
Lectia de transmitere sau insusirea cunostintelor.
Lectia de formare, priceperii si deprinderii.
Lectia de recapitulare si sistematizarea cunostintelor.
Lectia de evaluare a performantilor scolare.
Lectia mixta(combinata).
Structura este urmatoarea:
Tipurile principale de lectii sunt.
Lectia de transmitere sau insusirea cunostintelor.
Lectia de formare, priceperii si deprinderii.
Lectia de recapitulare si sistematizarea cunostintelor.
Lectia de evaluare a performantilor scolare.
Lectia mixta(combinata).
Structura este urmatoarea:
·
Momentul organizatoriccare asigura conditille
unei bune desfasurare ai lectiei.
·
Pregatirea pentru tema noua-care consta in
actualizarea unor cunostinte anterior dobindite, care sunt necesare pentru
studiul temei noi.
·
Anuntarea subiectului lectiei deseori se propune o
metoda accesibila pentru a motiva pe elevi si a cointeresa pentru studiul
acestei teme.
·
Transmiterea cunostintelor care ocupa cea mai mare
parte a timpului fiind utilizate strategii specifice iar activitatea de
invatare este dirijata de catre profesor prin prezentarea noului
continut.Tinindu-se cont de activismul elevilor pentru aceasta lectie.
·
Fixarea cunostintelor care poate fi realizata pentru
conversatie sau aplicatie practice.
·
Explicarea si anuntarea temei pentru acasa.
Valentele ale acestei tip de
lectie pot fi:
-
Lectia prelegere.
-
L.dezbatere.
-
L.introductiva.
-
L.vizita.
Lectia de
formare,priceperii si deprinderii, are structura:
-Momentul organizatoriu.
-Anuntarea subiectului lectiei.
-Actualizarea sau prezentarea unor
conostinte ce prezinta suportul teoretic al exersarii.
-Explicarea şi demonstrarea modelului
actiune de executat realiyat de regula de cadrul didactic in vederea formăriile
elevii a acţiunilor indicate.
-Exersarea propriu-zisă care se
realizează sub îndrumarea profesorului iar mai apoi sub forma unor exerciţii
variante sub realizate de către elevi. Aceste exerciţii sunt dozate şi gradate.
-Evaluarea rezultatelor obţinute.
Lecţia de recapitulare şi sistematizarea
cunoştinţelor:
Acest tip de lecţie
urmăreşte consolidarea ,sistematizarea şi uneori chiar complectarea
cunoştinţelor şi deprinderilor elevilor. Aceasta se organizeaza la sfirsitul
unui capitol la sfirsitul unui simestru sau un scolar sau la inceputul
anului scolar inainte de a fi efectuata evaluarea finala.
Are urmatoarea
structura:
-Momentul organizatoriu.
-Anuntarea subiectului.
-Recapitularea
propriu-zisa, care poate fi efectuata in baza unei conversatie dupa un plan
anumit.
-Aprecierea rezultatului.
Lectia de evaluare a perfomantilor scolare,are
structura:
-Momentul organizatoriu .
-Anuntarea suviectului evaluarii.
-Evaluarea proriu-zisa.
-Aprecierii generale,
concluzii,recomandari.
Valente: lectia de
evaluare orala;evaluarea cu ajutorul calculatorului,probele scrise.
Lectia mixta,are urmatoarea structura:
- Momentul organizatoriu
-Verificarea cunostintelor si
deprinderilor anterior dobindite
-Pregatire pentru tema noua
-Anuntarea subiectului lectiei
-Transmiterea noilor cunostinte
-Fixarea cunostintelor
-Anuntarea si explicarea temei
pentru acasa
Activitatea frontala- desemneaza modul de organizare
in care profesorul lucreaza direct cu clasa intreaga. Activitatea
pe grupe- presupune ca grupe sunt constituite prin divizarea colectivului si
functioneaza doar pe parcusul realizarii unor sarcini. Fiecare grupa isi
desfasoara activitatea independent de cealalta printre cooperarea dintre
membrii sai.
Alte forme de organizare sunt:
-consultatie;
-ore obtionale;
-cercuri pe materie;
-jocuri si concursuri scolare;
-sarbatori scolare;
-intilnirii cu personalitati din
domeniul stiintei si tehnice;
-excursii si vize didactice;
-activitatii cultural
distractive;
-vizualizarii de spectacole,
filme.
Alt tip de lectie:
-Evocare
-Realizarea
sensului
-Reflectia
-Extinderea
Cadrul dat- este un procedeu efecient prin care
profesorii ii indrumu pe elevii spre intelegere si crearea unei atitudinii personale asupra celor
invatate.
Acest cadru ofera posibilitatea ca elevii sa examineze
critic informatile si in baza lor sa-si reconstrueasca propria imaginatilor
asupra evenimentelor studiate.
Etapele unui astfel de lectie sunt:
- Evocarea
-
Realizarea sensului
-
Reflectia
-
Extinderea
Evocarea-
se provoaca interesul, se stimuleaza elevul pentru a se gindi la ceea ce stie
si poate sa faca.La aceasta etapa ca de obicei se stabilesc obictivele
invatarii, care permit formarea cunostintelor abilitatilor si atitudinilor
celui ce invata. La aceasta este necesaara implicarea activa a elevilor,
datorita careia ei devin constienti de propria lor gindire si isi formeaza
limbajul propriu.
Realizarea sensului-
la aceasta etapa cel care invata vine la contact cu noile informatii sau cu
noile ideei. Aceasta faza de invatare permite profesorului sa aiba o influenta
mai redusa asupra elevilor si sa-si mentina in mod activ si independent
straduinta de a-si forma noi concepte. Aceasta etapa permite elevilor sa-si
mentina interesul care a fost stabilita in faza de evocare. Rolul prefesorului
este de a monitoriza doar activitatea. Subiectul lectiei se va realiza
prin diverse activitatii care sunt relevante pentru obiectivele stabilite.
Reflectia-
la aceasta etapa permite sa se consolideze cunostintele noi si sa-si
restructureze activ schema de invatare. Pentru a include in ea unele concepte
noi.Aceasta etape permite sa aiba loc invatarea durabila caracterizata de
schimbarea propriu-zisa care permite formareaunui nou set de comportamentesau
unor convingeri noi. Totodata aici este bine sa ne amintim si sa intelegem
toata experienta parcursa in activitate.
Extinderea- faza aceasta reflecta sistemul de
cunostinte abilitatii si atitudii care permit formarea unor competente si este
nevoie de a le aplica in diferite situatii de integrare. Sarcina acestei etape
este de a implica elevii in conditii de integrare autetice , adica de a rezolva
situatii reale din viata care stimuleaza mobilizarea resurselor interne si
externe ale elevilor. La aceasta etapa se propun studiu de caz, elaborarea de
proiecte fie individuale sau in grup care sint realizate nu pe parcusul unei
lectii.
Комментариев нет:
Отправить комментарий