Reprezinta clasificarea
sistematică a procesului de învătămînt.Obiectivul- este o reflectare anticipată a
rezultatului a învățării ce se produce în cazul unei secvente educaționale ,
concentrîndu-se asupra rezultatului la care trebuie să ajungă într-o secvență
determinată, proiectîndul sub forma unui ''dat'' care poate fi detectat și
evaluat.Scopul- se
concentrează asupra desfășirării acțiunii anticipîndui etapele și operațiile
prin prizma unei finalității generale mai îndepărtate.
Formularea obiectivelor
operaționale țin de unele cerințe ca:
· să fie clare ,explicite cît pentru elev cît și pentru
profesor;
· să fie accesibile majorității elevilor și realizabile
în interval de timp efectiv;
· să corespundă particularităților de vîrstă a elevilor
și pregătirii anterioare;
· să nu fie prea numeroase;
· să descrie un comportament observabil și măsurabil;
· să vizeze o
operție singulară;
· să fie
transmisibilă de la situația pedagogică la o situație reală din viață;
·
să reflecte activitatea elevului și nu a
profesorului.
Una din cele mai cunoscute taxonomii este taxonomia
lui Bloom, bazată pe obiective cognitive care poate fi complactată de taxonomia
lui Krathwohe și este bazată pe domeniul afectiv și taxonomia lui Simpson
-bazată pe domeniul psihomotor.
Pentru fiecare domeniu sînt identificate
competențe care marchiază creșterii pe fiecare neveluri Bloom a identificat
stadile învățării urmarînd firul logic al gîndirii:
-înainte de orioce
trebuie să cunoști conceptul,apoi să-l înveți, apoi să-l poți aplica, să-l poți
analiza, să fii capabil, să sintetizezi și să evaluezi.
În anul 2001
ele au fost revizuite și formulate sub forma unor verbe:
A ține minte-a recunoaște, a descrie, a indentifica, a numi, a
găsi;
A înțelege-a
intrepreta, a sumariza, a parafaza, a clasifica, a compara și a exemplifica;
A aplica-a implenta, a folosi, și a executa.
A analiza- a
compara, a organiza, a atribui, a siblinia, a structura și a integra;
A evalua- a
verifica, a critica, a experimenta, a judeca, a detecta, a testa;
A crea- a
construi, a planifica, a inventa și a face.
Pentru domeniu afectiv:
Pentru domeniu afectiv:
1) receptare
2) reacție sau
răspuns
3) valorizare
4) organizare
5) caracterizare
6) evaluare
Pentru domeniul psihomotor:
1) percepere
2) dispoziție
3) reacție dirijată
4)automatism
5)reacție complexă
6) evaluare
Комментариев нет:
Отправить комментарий