понедельник, 19 января 2015 г.

Taxonomii ale obiectivelor

Reprezinta clasificarea sistematică a procesului de învătămînt.Obiectivul- este o reflectare anticipată a rezultatului a învățării ce se produce în cazul unei secvente educaționale , concentrîndu-se asupra rezultatului la care trebuie să ajungă într-o secvență determinată, proiectîndul sub forma unui ''dat'' care poate fi detectat și evaluat.Scopul- se concentrează asupra desfășirării acțiunii anticipîndui etapele și operațiile prin prizma unei finalității generale mai îndepărtate.

Formularea obiectivelor operaționale țin de unele cerințe ca:
·  să fie clare ,explicite cît pentru elev cît și pentru profesor;
·  să fie accesibile majorității elevilor și realizabile în interval de timp efectiv;
·  să corespundă particularităților de vîrstă a elevilor și pregătirii anterioare;
·  să nu fie prea numeroase;
·  să descrie un comportament observabil și măsurabil;
·   să vizeze o operție singulară;
·   să fie transmisibilă de la situația pedagogică la o situație reală din viață;
·   să reflecte activitatea elevului și nu a  profesorului.
Una din cele  mai cunoscute taxonomii este taxonomia lui Bloom, bazată pe obiective cognitive care poate fi complactată de taxonomia lui Krathwohe și este bazată pe domeniul afectiv și taxonomia lui Simpson -bazată pe  domeniul psihomotor. 
            Pentru  fiecare domeniu sînt identificate competențe care marchiază creșterii pe fiecare neveluri Bloom a identificat stadile învățării urmarînd firul logic al gîndirii:
-înainte de orioce trebuie să cunoști conceptul,apoi să-l înveți, apoi să-l poți aplica, să-l poți analiza, să fii capabil, să sintetizezi și să evaluezi.
 În anul 2001 ele au fost revizuite și formulate sub forma unor verbe:

 A ține minte-a recunoaște, a descrie, a indentifica, a numi, a găsi;
 A înțelege-a intrepreta, a sumariza, a parafaza, a clasifica, a compara și a exemplifica;
 A aplica-a implenta, a folosi, și a executa.
 A analiza- a compara, a organiza, a atribui, a siblinia, a structura și a integra;
 A evalua- a verifica, a critica, a experimenta, a judeca, a detecta, a testa;
 A crea- a construi, a planifica, a inventa și a face.
  
                                                           Pentru domeniu afectiv:
1) receptare
2) reacție sau răspuns
3) valorizare
4) organizare
5) caracterizare
6) evaluare

                                                      Pentru domeniul psihomotor:
1) percepere
2) dispoziție
3) reacție dirijată
4)automatism
5)reacție complexă
6) evaluare


Комментариев нет:

Отправить комментарий